Albanien: Rona Nishliu - Suus

Ytterliggare en låt och en video som gör mig oerhört irriterad! Nästan arg! Förlåt för ytterliggare ett litet utbrott men jag måste få det sagt.

Albanien öppnar upp för tävlingens alla andra stråkar + piano + (kvinnlig sångerska med superregister)=ballad
I år är det oerhört många sådana bidrag (tråååkiiiigt...). Visst sågerskan har en fantastisk röst men... ja... ehrm...

Låten är på Albanska och handlar om hopplöshet. Texten handlar om hur hopplöst tragisk världen är och att man ska låta henne gråta, för det är det hon är bäst på just nu. Wohooo, vilken partypooper till text... hon har ett väldigt fint register, men låten känns väldigt skrikig, och hon slutar de flesta långa toner med ett sådant där uppgivet gnäll. Sådant blir jag också mäkta irriterad av. Musiken i bakgrunden har mycket dynamik, men är jämfört med sången nästan lite för tyst? Dock så måste jag säga att den håller en väldigt fin grund, något för sången att liksom stå på.

Videon är konstig. Inte sådär häftigt konstig utan bara, underlig. Två pojkar som målar med tavelkrita på väggarna till rummet där sångerskan står, i mitten, med en svart kroppsstrumpa fastsatt i en svart kartong i ett försök att efterlikna en staty. Pojkarna ritar också på en spegel och det ser ut som att den blir jätterepig. De förstörde alltså en fullt funktionerlig spegel. Förutom det så ser man en liten elspis med två plattor som står på golvet med ett ljus på ena plattan och en modell av ett hus på den andra, den är inte ens inkopplad, och även sångerskan i ngn slags italiensk opera/karneval-mask lekandes med ngn typ av leksak?

Ronas röst är tillräcklig för att bära detta som ett framträdande, men det blir inte kul att titta på. Ska numret få lite krydda kanske vi ska hänga upp två akrobater i taket med varsin gardin där de får snurra runt ett tag. Ber till gud att vi slipper sandkonsten i år.

Den här kan få en bra placering om detta är ett år då folk uppskattar bra sångerskor och låtar som skruvar ner den glada stämningen ordentligt. Jag kan inte avgöra om Albanien kommer att ta sig vidare från semifinal 1 eller inte.

Av mig får den 3 av 10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0