Belgien: Iris - Would you?

Hur kommer det sig att så många låtar iriiterar mig i år? Vad har Europas musikscener emot mig? eller vad har jag emot dem? tja...en hel del faktiskt, men hru som helst. Belgien... idag har jag ätit brysselkål och det är väl så nära Belgien man kan komma en helt vanlig torsdag. Iris är blott 17 år gammal och har de två senaste åren "svept över den belgiska musikvärlden som en ungdomlig och frisk fläkt". Tolka det där hur ni vill. 

Låten är jättetråkig! Musiken är liksom inte mer komplicerad än den man släpar sig igenom på grundskolans musiklektioner (bortsett från en liten höjning som kommer mot slutet). I början av videon låter hon väldigt osäker och rösten blir lite darrig och lite "potatis-aktig" om ni fattar vad jag menar. Dock så tar sig hennes röst efter ca 40 sekunder och hon kommer fram som en väldigt duktig sångerska. Texten på låten är lite... bipolär? Jag förstår liksom inte vad hon menar. Är hon glad efter att ha brytit med sin kärlek eller är hon ledsen? Detta är mäkta förvirrande.

Videon... ja... videon. Usch. Uppskattar att det är live men annars alltså. Ja. Jag joppas verkligen inte att hon har den där typen av scenspråk när hon ska ut på scen i Azerbajdzjan för då kommer jag att springa in på mitt rum och gömma ansiktet i kudden av skam.
För det första så är videons framförande lika snyggt som nykter karaoke i trevligt sällskap. Hon liksom och gungar och viftar lite med händerna i början. Hennes hållning är kass. Hon står frammåtböjd i ett tafatt försök att liksom krympa ihop på scen och försvinna.
Och sedan kommer vi till hennes starka toner. För det första så böjer hon mycket på knäna och står rätt så bredbent för att få kraft från golvet. Sedan gör hon sådana överdrivna grimaser! Lite ful får man se ut när man ska ta i och sjunga för full hals, men liksom, det här ser konstlat ut? Allt som allt så resulterar allt i att hon ser förstoppad eller akut bajsnödig ut. Förlåt så jättemycket Iris, men, som Alexander Bard skulle ha sagt: "DU MÅSTE JOBBA PÅ DITT SCENSPRÅK FLICKA LILLA!!! Det här är inte Karaoke! Vi ska ta fram nästa ESC-vinnare!"

Som framträdande så hittar jag inget som kan höja låten på ngt sätt. Kanske ngt som kan ta bort fokus från den (ska jag påminna om Ukrainas sandkonst förra året? Hur många lyssnade på själva låten?), men en sådan drastisk metod säger ju bara att de som planerar numret har upptäckt att det inte håller.

Ajaj Belgien, från den allsmäktige Tom Dice och hans gitarr som kom 6:a 2010 till två dåliga placeringar på raken (ja, jag vågar säga så för jag tror inte att den här tar sig till final). Gör ni det svårt för er med flit eller vad händer? 

Jag ger den här låten 2/10 (tack vare hennes röst, som jag anser har stor potential att bli ngt, men resten... nej tack!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0