Finland: Pernilla - När jag blundar

Woho, Finland kör på svensk i år. Man får tacka och buga. Härligt att verkligen förstå en text utan att den ska behöva vara från ens egna land. Jag måste även säga att det är extra kul med tanke på att Finland faktiskt nyligen avskaffat svenska som obligatoriskt skolämne. Pernilla Karlsson till hör den finlandssvenska minoriteten i Finland och låten är skriven av hennes bror, Jonas Karlsson, till deras mamma. Mamman som är ett stort fan av ESC måste vara fullständigt överlycklig. förutom musik och dans så har Pernilla ytterliggare en passion i livet. Nämligen att spela handboll.

Låten går i en väldigt mysig valstakt. Cello, fioler, basfiol och en virrvel+bastrumma för taktens skull. Texten är väldigt fin, liksom målande? Jag blir glad av att lyssna på den här, lite sådär varm inombords. Sedan har vi Pernilla. Som sjunger på sådär härligt mumintrollig finlandssvenska. Det enda som skulle vara problemet med låten är nog just svenskan. Tanken att den inte får så många röster trots den fina texten. För det är inget spännande beat. Den fungerar att dansa vals till; inte till att dunka runt på de europeiska dansgolven i sommar. Om man nu inte gör en helgalen remix det vill säga, men nu håller vi oss till orginalet. Dock så är det bättre för Finland att skicka en låt på svenska än en på finska. En låt på svenska är förståelig inte minst för svenska tittare utan även för norska och danska. För vad jag har förstått så är finska och estninska inte så lika som man kan tro, och ungerskan och samiskan är ännu mer avlägsen (kanske inte finlandssamiska då men, ja). 

Videon är liveframträdandet rakt upp och ner. Pernilla står där hon står och sjunger för hjärtans lust och en bit bakom henne har vi en cellist som sitter i dunklet. Sedan har vi en catwalk till scenen och på den hoppar en dansare runt. Efter närmare titt så skulle jag gissa på att hon dansar Jazzdans. Hon passar in otroligt bra. Jag tänkte först att det skulle bli jätteunderligt, men det blev det inte. Hon ger rörelse till numret utan att distrahera. och sedan så är det väldigt svårt att dansa den typen av dans till livemusik, det ska ni ha klart för er. För att inte tala om att öva in dansen. Du kanske får en demo som dansare och sedan ska det läggas ihop med allt i hela numret och ja... alltså... mycket bra!

Som framträdande så är den här liksom en glad ballad. En självstärkande ballad som man blir lycklig av att höra. jag kan tänka mig hur hela Europa hoppar upp ur sofforna och dansar vals, men sedan vet jag inte hur den ska kommas ihåg i mängden.

Jag hoppas verlkligen inte att det blir en nollpoängare för det vore för bedrövligt. Den förtjänar mer än så. Men det blir inga tolvor, tror jag. Vi får se hur Pernilla kvalificerar sig vidare i tävlingen om det blir en lugn och mysig ballad i finalen för att vila lite efter allt uptempo.

Texten förtjänar sina poäng och jag måste säga att jag tycker inte att låten blir tråkig på något sätt, refrängen etsar sig liksom fast i hjärnan. Finland ni får 6/10 poäng!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0