Grekland: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac

Jag måste nog säga att med tanke på det ekonomiska läget i landet så är jag förvånad att Grekland inte drog sig ur tävlingen i år. Risken finns ju alltid att de slutar som vinnare och måste lägga ner en massa skattepengar för en tävling nästa år. Men jag tror att de gör detta för att befolkningen inte ska tappa modet totalt. Dessutom så tror jag inte att detta nummer kommer att stå som segrare i Baku. Låten har, vad jag kan utläsa, två svenska låtskrivare och en grekisk. Svenska låtskrivare har ju blivit otroligt eftertraktade på den internationella musikscenen de senaste decennierna, för att inte tala om den Europeiska. 

Låten är helt okej som dansmusik, musiken saknar dock viss volym och blir lite platt. Ingen låt man komemr ihåg särskilt länge efter att den sista tonen har ebbat ut. Dock så uppskattas såklart medelhavsinstrumenten och vissa "språklösa element." Ett språklöst element kan vara "lalala" "dadadam" eller som i just denna låt "oa-a-a-a-ah" det gör det lättare för den europeiska publiken att sjunga med. Engelskan är helt ok, i det stora hela är den helt brytningsfri och texten är fullt förståelig. Dock så har engelska texter en tendens att låta väldigt lama.

Videon (JAG BEDÖMMER BARA DE SOM ÄR PÅ DEN OFFICIELLA ESC HEMSIDAN!) är rätt så low-budget och visar ett framträdande i ett köpcenter. Dansen i videon är väl koreograferad, även om jag tycker oerhört synd om de stackars killarna som ska agera trappa under sångerskans sylvassa klackar (ajajaj) och även om sångerskans klänning är på tok för kort för att gå ned på knä och göra en dansant typ av headbang. Ljudet är inte live utan låten är pålagd i efterhand.

Som uppträdande är den här lagom uppiggande och man komemr nog att vicka lite på höfterna när man går och hämtar ett glas vatten eller sitta och vifta emd armarna i soffan. Nummret kan bära sig själv utan en massa fyrverkerier eller konfetti.

Den här kan få en helt ok placering. Den placerar sig nog i den övre halvan om den kommer till final iallafall. Länderna runt medelhavet och på balkan uppskattar alltid låtar med inhemska instrument.

Jag ger den här låten 7 av 10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0