Israel: Izabo - Time

Då var vi framme vid Israels bidrag som i år representeras av bandet Izabo. Izabo's sound beskrivs som: "Psykadelisk rock med disco, lätt punkigt och med lite arabisk krydda" ungefär så. 

Låten är väl helt ok. musiken är där. Lite Dansbandssvängar fast ändå lite rockigt. men det är något som liksom saknas för den där "wow"-känslan. Sångaren är lite för gnällig i sångstilen för min smak, men nog finns det folk som uppskattar det. Dock så skrämmer han mig lite trots cirkustemat och det är inte ok. Texten handlar om att vara så kär så att man liksom glömemr allt annat och är mestadels på engelska och den enda frasen jag är fundersam över är "...I make you late..." men i övrigt ådå är det väl helt ok. I refrängerna är den dock på... troligtvis hebreiska. Jag är inte så bra mellanöstern och deras språkgrupper och hur de låter.  

Mellanöstern ja. Varför får Israel vara med, landet ligger ju inte ens i Europa? Korrekt, Israel ligger i Asien. Men nu är det så att inbjudan till ESC kommer med medlemskap i EBU - European Broadcasting Union, där ett israeliskt tv-bolag faktiskt är med. SVT och även TV4 är med och det är därför Sverige får en möjlighet att vara med och tävla. Om alla länder som är med i denna mediala union skulle delta så skulle vi även få se uppträdanden från bland annat Egypten, Algeriet, Jordan, Libanon, Marocko och Tunisien. De har dock aldrig varit med och vissa av dem har nog annat att tänka på de närmaste åren. Det finns även länder i Europa som inte är med i år. Däribland hittar vi Luxemburg, Georgien, Andorra, Monacco, Vatikanstaten med flera.

Vidare till videon. Jag har rätt stor respekt för Clowner och tycker at de är väldigt coola så det uppskattas, men själva bandet gör inget intressant över huvud taget. de liksom står/sitter och spelar. thats it. Sedan har vi lite bilder på två luftakrobater och de är söta, men inte så mycket mer. De enda som livar upp stämningen är just clownerna som stör musikerna och hoppar omkring i bild och trallar på. Dock så fattar jag inte vad videon har med texten att göra. Den enda kopplingen är väl de där akrobaterna kan jag tro.

Som uppträdande blir detta lite slätstruket. Den enda skillnaden mellan refräng och vers är inte mycket mer än språket. det är liksom samma dynamik och rytm. Tråkigt. Men om det springer runt ett gäng clowner på scen så måste jag bli lite glad iallafall.

Vet inte vad den europeiska publiken ska tycka. trots att jag lyssnade på låten nyss så har jag har redan glömt hur den går. Den har inte det där lilla extra helt enkelt.

av mig får Israel 4/10 poäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0