Rumänien: Mandinga - Zaleilah

Här har vi låten som ska liva upp den dystra stämning som den skriksjungande albanskan lämnade efter sig. Trots att detta är Rumäninens bidrag så är texten, hör och häpna, på spanska.

Låten är väldigt festglad. Kraftigt trumintro och säckpipa, för att sedan dra igång med de europeiska dansmusiken. Dragspel och lite syntetiskt ljud så har man skaffat sig en potentiell dansplåga.
Här har vi ytterliggare en text som innehåller ett "språklöst element" och denna gång kommer publiken ha möjlighet att sjunga med i "Zhaleilah-leilah-lei". Jag kan tänka mig att ett bidrag på spanska gör att texten låter mindre töntig än om den hade varit på engelska (har läst översättningen, en sådan text... alltså ja... den är ju inte särskilt intressant), och den är samtidigt inriktad mot en internationell publik då den inte är på rumänska. Smart drag där Rumänien.
Dock så oroar det mig att sångerskans röst låter så väldigt autotunad mest hela tiden. betyder det att hon inte kan sjunga eller att det ska vara så? och om det ska vara så, hur blir då låten live?

Videon är jag lite fundersam över. Det ser nämligen ut som att sångerskan springer runt i Montreal? Förutom det så skrämmer hon mig lite. Hon överagerar rätt ofta och att ligga och kråma sig sådär i öknen... jag vet inte, det är liksom inte särskilt tilltalande. Däremot är bandet som akompanjerar sångerskan mycket underhållande. Macho trumslagare, en nerdy looking säckpipespelare, en glad dragspeleman och alla andra såklart, man kan ju inte annat än att bli glad av att titta på dem.

Ett uppträdande kommer inte vara några problem. Sålänge inte scenfolket står på samma plats rakt upp och ner, men det tvivlar jag på att de kommer att göra. De kan inte misslyckas.

Den här låten kommer den europeiska publiken troligtvis att uppskatta och Rumänien verkar befinna sig i en semifinal som kommer att låta dem fortsätta i tävlingen. 

Jag gillar musiken men inte sångerskan, hon är liksom... obehaglig? Hon ser nästan ond ut tack vare sminkningen. Hur som helst så är hela produktionen mycket väl igenomtänkt och trots hennes läskighet så får låten 8/10 poäng på min poängskala.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0