SM-entertainment

jo jag vet att mina uppdateringar om ESC upphörde, men jag har påsklov och ligger och sover och sånt så, ja.
Iallafall: nu är jag less på SM-entertainment. "Sucess Museum Entertainment", "Star museum Entertainment", "Soo-Man Entertainment". Kärt barn har många namn sägs det, men även de barn som inte är så omtyckta har en tendens att skaffa sig en massa namn också. 



Mitt "förhållande" med SM-ent. började för nästan exakt 2 år sedan. Jag blev nämligen ett stort fan av dåvarande "pojkbandet" och kvintetten DongBangShinKi.



Hur jag kom att upptäcka dem och varför jag tyckte om dem är en annan historia. Dock så fick jag veta ungefär två veckor efter att jag börjat lyssna på dem att de kanske skulle splittras. Det var problem med förhållandet med deras agentur, SM-entertainment. Från början skulle alla fem hoppa av både det koreanska moderbolaget SM som fostrat dem in i artisteriet och det japanska systerbolaget AVEX.
Efter mycket om och men så blev det så att tre av de fem stämde SM-entertainment. Vad målet gäller? Orättvisa kontrakt och allmänt dåliga arbetsförhållanden. Hur nu allt detta har trasslat ihop sig till en enda soppa vet ingen. Inte ens de mest insatta fansen vet.

Under tiden utredningarna och domstolsförhandlingarna skulle äga rum så stoppades alla aktiviteter för gruppen. detta innbar att de tre stod utan pengar och helt utan sätt att försörja sig. Och inte hjälpte det att de var Asiens egna superkändisar. De hade inga pengar. Varför? För att SM har bevisligen ändrat sina försäljningssiffror och inkomstpapper så att pojkarna inte skulle få något förutom lite mat och tak över huvudet som agenturen stod för.      
Eftersom det ständigt har ändrats saker i deras kontrakt så står det i princip i kontraktet att "om försäljningen av DVD:er, CD-skivor etc. inte överstiger 800 000 exemplar så kommer inte artisterna få någon ersättning." Värt att nämna att det album som såldes mest var MIROTIC och enligt SM's papper så ska inte försäljningen överstigit 750 000 exemplar. När nya beräkningar visar att albumet sålde uppemot 970 000 exemplar kan man bli ännu mer misstänksam. Och efter en jättekonsert i LA som blev så gott som fullsatt visade eftermatten att bolaget hade gått back?

Idag har de tre gått samman i en ny grupp, JYJ, för att kunna "make a living". Dock så är det inte så lätt. De har svårt att hålla konserter i hemlandet och i Japan. De får inte vara med på musikprogram, talkshows etc. eller i radio. Det kan planeras program där de ska medverka men av någon "underlig" anledning ställs programet in dagen innan inspelning. De är så gott som utestängda från KBS (Sydkoreas (något korrupta?) motsvarighet till SVT) och har svårt att hitta företag som är villiga att sälja och tillverka deras sk "fangoods" (muggar, posters, nyckelringar... ni vet sånt grejs).

Varför de inte kan medverka i den sydkoreanska medievärlden verkar bero på ingen annan än SM-ent. som ryktas hota med att dra in sina kvarvarande superartister från program om JYJ medverkar på den kanalen. The South Korean Courthouse har tydligt varnat SM från att inkräkta i JYJ's aktiviteter som officiella personer, och om det visar sig att SM-ent fortsätter lägga sig i får de böta 40 miljoner won (ca 40 000 USD) för varje tillfälle. Men ett år efter domen är det fortfarande såhär.

Idag finns TVXQ/DongBangShinKi/Tohoshinki/TongVfangXienQi kvar som en duett för att behålla namnet och jag stödjer Changmin och Yunho i arbetet för att inte gruppen och namnet ska falla i glömska. JYJ har, pga att de inte kan göra så mycket i Japan och Sydkorea som är deras riktiga musikscen, börjat jobba mycket internationellt. Med konserter i Thailand, Kina, Tyskland, Spanien, Peru, Chile, USA och Kanada har de gjort mer än vad någon annan koreansk grupp gjort före dem. 



Vad som dock fick mig att skriva det här inlägget var ett jag gick in på SM-ent. hemsida och hittade något fick var lite oroväckande. Att bolaget tappade det kompletta DBSK syns som aktiefall och att ett annat bolag (YG ent.) har gått om dem i inkomstsiffror och så vidare. vad jag hittade på deras hemsida var bilder på medlemmarna i JYJ. Det var kanske inte så konstigt för SM äger ju allt de har gjort under åren. Dock så är har de använt en bild (nästan direkt i början av ett bildspel om SM Academy (artistskola för hoppfulla tonåringar)) på Jaejoong från JYJ's första album "The Beginning". SM har inga som helst rättigheter att använda bilden, men de gör det tydligen ändå. Jag hoppas verkligen att SM plockar bort den, för allas bästa!

Värt att nämna att SM är ett oerhört klumpigt skivbolag för att erkänna sig som ett internationellt musikbolag som skapar framtidens underhållning och revolutionerar sättet vi ser på musikproduktion idag. De drar in flera miljarder won om året. De sparar på fel saker (artisternas trygghet och välmående) och spenderar på fel saker (superdyra samarbeten, presenter till ledningen, ett nytt överlyxigt högkvarter, enorma produktioner för att förbereda Kpop-världen på en ny supergrupp).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0