Island: Gréta Salóme & Jónsi - Never Forget

Årets bidrag från Island är lika dramatisk som själva ön i sig. Symfonisk rockmusik, dramatiska och snabba stråkar, två oerhört duktiga sångare. när man hör den första gången så reagerar man ungefär "Wow, den här var kraftfull och häftig" andra gången så kommer man faktiskt att tänka på att det har varit med den här typen av bidrag i tävlingen tidigare och de har hamnat någonstans på den övre halvan i slutplaceringarna. Även denna låt kräver ett starkt nummer för att budskapet ska nå ut.

Låten är helt på engelska som är sammanhängande och fullt förståelig. Dock så tror jag att den här låten hade gjort sig bäst på isländska. Orginalet är på isländska och den har en annan intensitet. Synd att den översätts för ESC, jag hade velat se den isländska versionen på scen. Det skulle nog kanske locka fram lite utav vikingablodet i mig. Jag uppskattar dock att det är på engelska för att man ska förstå innebörden. Musiken är episk och symfonisk. Den är väl komponerad och får mig faktiskt att tänka lite på Nightwish. Ett plus till sångerskan som spelar fiol.

Videon visar ett kargt och vintrigt isländskt landskap. i landkapet får man se sekvenser av en pojke som följer efter en flicka ut på en glaciär(?). Jag vet inte om flickan är ett spöke eller ngn typ av ande men det verkar misstänkt. När pojken precis ska ta hennes hand blir han rädd och springer därifrån. man får sedan se duon gå igenom samma procedur. Sångaren följer sångerskan och de kommer ut på samma glaciär. Den här gången fattar de dock händer och... ja... *BLÄNDANDE LJUSSTRÅLE* och sedan ett landskap med en massa norrsken. Emellan åt får man också se stråkorkestern spela.

Som uppträdande krävs lite specialeffekter. Något oväntat, något skrämmande, något som helt enkelt förhöjer nummret. På hemmaplan var höjdpunkten att Gréta spelar just fiol då. Den funkar jättebra att titta på såhär de första fyra gångerna, men som uppträdande kan även denna bli tråkig.

Den här kan placera sig på plats 15 och uppåt om den sticker ut. För Islands skull hoppas jag att den inte smälter in i mängden.

Den här får 7 av 10 utav MIG (ett minus för språket där alltså...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0