Montenegro: Rambo Amadeus - Euro Neuro

Sen jag såg Eurovisionsfinalen för första gången (2002) har det inte varit många politiska låtar. Det kommer någon då och då som handlar om att stoppa våld, att arbeta tillsammans utan att bry sig om loka värderingar, etniciteter etc. Årets Eurovision börjar med en låt som handlar om Europa, pengar och hur olika folk har det i våran lilla världsdel. Det pratas om att meningen med låten, varför den är skriven från första början, är att han ska... komma sist!

Låten är på engelska och stundtals är det oerhört finnurlig, medan den i andra ögonblick är helt osammanhängande eller bristande. Låten är baserad på mycket rim, vilket man hör tidigt i låten. Texten handlar om missnöjet gentemot politikerna som inte verkar komma fram till något för att rädda klimatet, Eurosammarbetet och liknande. Musiken är enkel och det räcker så. Ett trumbeat, en basrytm och lite syntljud här och där, klart. Texten är det viktigaste.

Videon visar en film där en man (artisten själv?) rider omkring på en åsna igenom (ett land vilket jag antar är) Montenegro.
Han tjänar pengar på olika sätt och unnar sig olika saker som för vissa anses vara oerhört lyxiga, medans det för andra kan vara vardagsmat.

Som uppträdande så vet jag inte om jag skulle orka och lyssna och titta i tre minuter. om inte numret är ett riktigt överraskningsmoment så finns det en chans för att låten, för att den är så enkel och har nära monoton sång/rap, blir tråkig

Den här kan placera sig precis var som helst, antingen så fattar den europeiska befolkningen grejen med låten eller så tycker de bara att den är konstig. 

JAG ger den här 3,5 utav 10 möjliga (den där halva poängen är för att han kliver på en svensk båt och säger ngt om "skola" XD)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0